I mitten står Joseph, till höger filmar Angela hela demonstrationen

Idag målade vi Girona, en mycket vacker stad med gamla byggnader och trånga gator. Joseph tog oss till ett smalt passage med en lång äldre trappa som ledde upp till en stor grön kyrkport.

 

 

 

Ett mycket svårt motiv. Han tecknade av porten snabbt och lätt, rakt på, som synes utan någon större tanke på komposition. Den breda trappan var han noga med, och sa att det finns ingen genväg för trappor. Du måste teckna dem, alla stegen. Han målade allt med svag gråbeige färg, lämnade små vita ytor där och var. Sedan fick det torka. Därefter målade han uppifrån och ned, ibland ett brett penselstreck, men oftast små streck, det han kallar för kalligrafi. Han lade till en person och sedan gjorde han en skugga snett över allt. Han pillade länge med skuggan för att få den bra. 

 

 

 

Sedan skulle vi måla och jag kände inte för att måla samma sak, så jag och Margaretha målade åt andra hållet, från trappan och neråt. Nu såhär efteråt känner jag att det hade varit bättre att måla samma sak som Joseph, då hade jag lärt mig mer. 

 

 

 

 

 

 

Efter lunch gick vi till den kända bron i Girona som så många kända akvarellmålare målat. Joseph gjorde en grå bild i motljus som han fyllde med många figurer. Om man har för mycket vatten i penseln och målar på vått flyter det ut. Joseph visade att man ska ha tjock med färg om den ska stanna kvar på vått papper. Han benämner de olika konsistenserna för vatten, kaffe, grädde och nutella. Med nutella kan man måla på vått papper och färger stannar kvar.

 

Mitt försök där skuggan blev mycket större än vad jag hade tänkt från början.

Vi valde sedan att måla tvärs gatan, med ljuset in från sidan. Ett svårt motiv, med en skugga tvärsöver byggnaden. Joseph kommenterade mina fönster, att aldrig göra likadana fönster. De ska vara på rätt plats men de ska alla vara inte olika. 

Jag upptäckte även risken med att måla ute. Jag tecknade nämligen upp mitt motiv, det såg bra ut. Långt senare, när jag skulle måla dit skuggan så hade den blivit mycket större och dessutom flyttat sig. Jag målade som den såg ut och den blev helt fel, min komposition som jag började med var bortglömd. 

Joseph Zbukvic. Varje dag klockan fem var det slut, då var det dags för “five-a-clock-beer!

En av bröderna Escoda gör en pensel

På kvällen kom Escoda Brusches till hotellet och visade hur man gör penslar. Kul och intressant att se. Därefter var det middag….återigen fisk.

Läs vidare om dag 4

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Post Navigation