bugibbaIdag var det tänkt att vi skulle måla inne på hotellet men Alvaro gicimg_8590k till torget i Bugibba. Där skissade han snabbt uppåt ena gatan. Pratade mycket. Alvaro lade en first wash där färgerna fick flyta ihop. När bilden torkat målade han först några mörka palmer i ena hörnet. Han började alltså med något som var riktigt mörkt. Tufft, tycker jag.

Sedan slutförde han bilden bit för bit, han målade färdigt ena husväggen, helt klar, innan fortsatte på en annan del av målningen. Hade problem med bilen vilken han tog bort några gånger och gjorde om. Färgerna blev inte så bra, han var bättre i början på veckan.

Efteråt pratade han länge om filosofin om att måla. Man måste måla med känsla, det ska komma inifrån. Måla för att det är kul. Lär av misstagen. Han höll på länge. Sedan blev det gruppfoto och avsked.

img_8595

img_8560Idag åkte vi till Marsaloxx, en fiskeby på södra Malta. Alvaro letade lite framme vid kajen och bestämde sig för att måla förbi och över några stora båtar. Det var svårt att hitta en plats att måla på, det var båtar överallt. Han komponerade väldigt fritt. Använde viridian grönt i vattnet vilket inte blev bra. Lade en skugga i förgrunden för att få vattnet att lysa. Jobbade mycket med fokus-punkten, båtarna i förgrunden. Jag blev mycket fascinerad över hur enkelt och smidigt han fick till staden i bakgrunden. Mycket bra.

 

img_8561
img_8576Vi fick sedan måla själva. Det var svårt att hitta plats eftersom solen var stark. Jag hittade en plats bredvid kakförsäljarna, en bit av deras markis gjorde att jag fick lite skugga. Återigen tvingade vädrets makter val av plats att måla ifrån. Jag försökte mig på att göra staden i bakgrunden som Alvaro hade gjort. Bakom en bil satt en man i stol i skuggan och jag tog några steg och placerade honom i bilden, bilen tog jag bort, jag målade den inte. Jag tyckte den blev bra och Alvaro kom förbi och gillade 😉

När bilden sedan blev klar tyckte Alvaro att jag hade gjort för mörkt på vissa partier. Det bör bara finnas ett “mörkaste mörk” och det skulle ha varit kring figuren. Byggnaderna var okay och båtarna var bra målade, men de var för mörka. Den röda skuggan var bra. Han hade helt rätt och någon gång ska jag måla om denna bild.

Sedan gjorde han en demo nedanför torget över vattnet och båtarna. Han slutförde bilden del för del för att sedan komplettera på slutet. Han pratade om att göra fokuspunkten först. Intressant med hans bild var att båtarna var inga maltesbåtar utan han gjorde vanliga båtar med master. Det blev mycket bra. Dag 5, sista dagen.

marsaloxx

 

img_8481l dag skulle vi återigen måla i Valletta. Alvaro gick först till Baracca Garden, en trädgård som överblickar Three Cities. Det var blåsigt och Alvaro tvekade, han bestämde att vi skulle måla där senare. Vi gick en bit in i staden och Alvaro hittade ett litet torg. Han satte sig ned och visade figurer. Han gjorde ett snabbt svep med penseln, ett kladdigt streck. Sedan satte han dit huvuden och målade dit ben och vips blev en grupp människor. Figurer ska målas, inte göras med konturer. Träna, gör 200 per dag.

Han visade även att varje bild ska innehålla fem grader av styrka, från vitt till mörkaste mörk. Man får aldrig bara göra en bild med endast för ljusa skalar, vilket är lätt hänt med akvarell.

img_8482Han gick sedan till en gata i Valletta, ett omöjligt ställe med höga byggnader på var sida och massor med folk. Han skissade snabbt och gjorde sedan en first wash med färger som flöt ihop. När det torkat lade han på detaljer och gjorde en suverän bild. Han tonade mycket, gjorde en tydlig skugga i rött. Sedan räddade han allt med några figurer och bil längst ned. Han var inte riktigt nöjd, muttrade om watercolorsketch. Själv tycker jag den blev mycket bra.

 

 

img_8484
img_8531Sedan fick vi lång tid att göra måla själva. Jag hittade en kyrka vid en smal trappa som gick ned till en större gata. Det regnade och jag satt under mitt paraply, eller rättare sagt hade jag paraplyet över mitt papper, själv satt jag i regnet. Jag gjorde som Alvaro sagt, med sammankopplade byggnader och ljusa partier. jag försökte använda hela skalan, från ljust till mörkt. Jag placerade figurerna framför det ljusa partiet för att öka kontrasten. Jag tycket det blev okay. Alvaro glömde bort att han skulle kommentera våra bilder, han hade fullt upp med sig själv.

Alvaro gjorde på eftermiddagen en demo över hamnen från Upper Baracca garden. Mycket svårt motiv och den blev inte så bra. Han använder viridian grönt vilket inte blir så bra tycker jag. Men det är fantastiskt att han lyckas få ihop en bild av ett så svårt motiv.  Fortsätt vidare på dag 4img_8539

img_8439

Alvaros målning av Mdina

mdinaIdag for vi till Mdina, Maltas tidigare huvudstad. Det är en gammal stad med smala gränder, det enda stället på Malta där det inte är så mycket bilar. Alvaro målade en gata med en kyrka i motljus.
Hans första wash innehöll varmt och kallt, det är viktig. Efter att det torkat målade han mörkgrå byggnader  vilket förvånade många, men han förklarade med att det var motljus.
Byggnaderna målades snabbt och ett svep, man ser knappt gränsen mellan dem. Han lade även in ett moln vid kyrkan som först såg väldigt mörkt ut men det bleknade sedan och blev helt perfekt. Marken tonade han och placerade in två cyklister som råkade komma förbi, det ena lutande för att visa på rörelse.  Det började regna och Philip höll ett paraply med stadig hand över mästarens målning. Regndroppar kan vara förödande på en akvarell.

img_8544

Mitt försök

Jag provade sedan att måla samma motiv, att sammanbinda byggnaderna och lämna den ljusa marken. Jag ville däremot ha varmare färg på husen men det var svårt att göra väggarna, det blev inte så jämna som jag hade velat. Jag placerad två personer i bilden och Alvaro tyckte att det behövdes en till, lite större och närmare. Han tyckte också att jag skulle ta bort de lodräta linjerna på husen. Jag gjorde som han sa Alvaro tyckte det blev bra, och klappade mig på axeln. 🙂

 

 

 

img_8454Vi fick sedan två timmar på oss att måla själva. Jag hittade ett torg med en mur där folka beskåade den vida utsikten över Malta. Det regnade och jag hittade en liten skyddad plats framför en butik. Regnet gjorde att man inte kunde välja vy utan fick lov att måla där man hade skydd av regnet. Jag tyckte det gick bra, det blänkte i gatan och jag glömde sätta paraplyer på figurerna. Ibland kom det lite regn på papperet så himlen blev lite mönstrad.

Vi samlades sedan i ett museum och vi fick ställa upp våra bilder längs väggen. Alvaro satte sig med en laserpekare och kommenterade alla våra bilder. Alvaro gillade inte min bild, det var fel färger för att vara Mdina. Figurerna var i fel storlek i förhållande till bilen.

img_8467Alvaro demade sedan i lokalen eftersom regnet hade tilltagit och det gick inte att vara ute. Alvaro målade en vägg med två tavlor och en större spegel i mitten. Han gjorde om den stora spegeln i mitten till en tavla och placerade två personer och en stol i rummet. Såg svårt ut men blev mycket bra till slut. Han grundade väggen med rött, alizarin, för att sedan måla över med cerulean blått. Att grunda med en motsatsfärg gjorde att den blå färgen kommer att lysa, sa han. Lägg märke till hur tavlan är väldigt ljus bakom personerna, allt för att öka konstrasten.

Sedan fick vi måla själva i lokalen. Det var svårt att hitta något att måla av och jag satte mig och finputsade på mina tidigare målningar. Alvaro gick runt och målade på våra bilder. Det var kul och jag hamnade på en av bilderna. Det är inte alla som har blivit avmålade av Alvaro Castagnet 🙂 Kolla in dag 3

img_8468

Alvaro målade av mig när jag satt och målade.

alvaroMalta den 24 september 2016. Först fick vi träffa Alvaro i ett konferensrum på hotellet. Vi var ca 20 deltagare från olika delar av världen som satt tyst och lyssnade på en av världens bästa akvarellmålare. Alvaro pratade nästan en timme om akvarell, hur man målar, färger, vad man ska tänka på och mycket annat. Efteråt överlämnade jag min bok, Besatt av akvarell, till honom som jag lovat och berättade om mina planer på att sätta upp en workshop i Sverige för honom. Det hade jag diskuterat tidigare så det var inget nytt för honom.

first-paintSedan tog vi bussen till Valletta och vi vandrade in i staden. Alvaro ville ha en öppen plats som dessutom låg i skugga i omtanke om oss alla. Det var en solig dag. Han stoppade vi St Georges Square, ett stort torg framför presidentpalatset. Han hade aldrig besökt Valletta tidigare och det var fascinerande att han snabbt valde ett motiv och började skissa. Det mesta gick väldigt snabbt, han var noggrann med ett litet kyrktorn som syntes bakom byggnaderna. Han tecknade de stora ytorna för att snabbt rita dit några människor i förgrunden. Han ritade även dit skuggan i förgrunden, ett streck helt enkelt.

Bernd Klimmer, en tysk som ordnat både den här workshopen och många andra med Alvaro, berättade att Alvaro aldrig gör ett misstag. Det visade sig snabbt att han hade fel. Efter att Alvaro lagt på en first wash tyckte han att den vita byggnaden blev för mörk och han tvingades lägga på ett lager vitt. Efter att första lagret torkat målade han sedan snabbt människorna i förgrunden. Jobbade länge och noggrant med byggnaden till vänster, han slutförde bit för bit målningen. Det var intressant att se för själv brukar jag pilla lite varstans på mina målningar. Akvarellen såg tveksam ut men blev slutligen fantastiskt bra.

Han pratade därefter om sin bild, om fördelningen av varmt och kallt, mörk och ljust, formerna, 80/20, eller 70/30, kanske 60/40 men aldrig 50/50. Att måla med så få penseldrag som möjligt.  Gör en bil med 100 penseldrag, är inte bra, 40, gör om, 10 kan vara okay. Han skojade med oss om att vi efteråt skulle gå fram och stå på kö och foto hans målning, vilket vi också gjorde varje gång han målat färdigt. Detta irriterade honom lite.

my-first

Sedan skulle vi måla själva. Jag ville inte måla samma motiv så jag målade åt ett annat håll. Sedan kom Alvaro och gick runt med tips till var och en. Han tyckte att min var för mörkt upptill. Han tog vatten och papper och gnuggade bort det uppe till höger. Han sammanband bakgrunden med huset med mörk färg. Allt ska hänga ihop, sa han. Jag hade tre gubbar i förgrunden, jämt fördelade, det var inte bra och han målade dit ännu en. Han mörkade även ned mina figurer. Jag brukar aldrig måla på mina elevers bilder men med Alvaro kändes det okay.

 

second

 

Sedan gick vi till  StJohns Square, ett mindre torg med en många restauranger och parasoller. Alvaro hade problem och bakgrunden blev för kraftig, han kämpade länge för att få till det. Tillslut tog han en blomspruta och spolade bort det mesta. Det såg inte bra ut och jag tyckte att även Alvaro såg tveksam ut. Men han sade att det här kommer att bli bra, vänta bara. Mycket riktig, han slutförde allt med en massa drybrush på slutet. Här blev det en murrig bakgrund och en nästan vit yta med slarviga figurer med mycket drybrush. Efteråt pratade Alvaro om komposition. Hans bild bestod av två ytor, den stora ytan var 80%, den mindre ljusa 20%.

Efter detta fick vi återigen måla. Jag målade åt ett annat håll, en kyrka med byggnadsställning och ett par figurer. Alvaro kommentarer var att byggnadsställningen saknade betydelse och undrade varför jag målat denna. Figurerna var bra, sa han, men det behövdes en till, en större figur, framför kyrkan.

Bläddra vidare för se vad vi gjorde de andra dagarna. Dag 2

Quiz 15

Quiz15 is an entertaining quiz game for 2-5 players. Knowledge is one advantage, however, it is equally important to have quick reactions.
Visit Quiz15

Lost Mummy Game

Fun game with a mummy  trapped in a large pyramid. Lost Mummy features hours of gameplay, lots of replay value. Each of the 36 levels requires logic skill, and brute force to clear the way.  Visit Lost Mummy

StonePacker for iPhone, iPad and Android is easy to play. Stones (with a strange metal look) are falling from above. They havedifferent sizes. Some are just squared, some are rectangles. You can move the stones to left and right after they have landed. try to pack the stone as tight as possible. To clear a level you have to leave no gaps at all. Easy you think, try! Visit StonePacker.